مدارسمشاوره تحصیلی دانش آموزان

انتخاب رشته هنرستان نهم به دهم

کانال تلگرام تحصیلی     

انتخاب رشته هنرستان نهم به دهم یکی از گزینه های پیش رو برای دانش آموزان پایه نهم می باشد. دانش آموزانی که به انجام کارهای هنری و فنی علاقه‌مندند، می توانند با تحصیل در هنرستان به کسب مهارت پرداخته و سریع تر از دانش آموزان رشته های نظری وارد بازار کار شوند. انتخاب رشته یکی از مهم ترین تصمیمات در طول دوران تحصیل می باشد که به طور مستقیم بر آینده شغلی تاثیر خواهد گذاشت. در این مطلب به بررسی کامل انتخاب رشته هنرستان خواهیم پرداخت. برای کسب اطلاع بیشتر می توانید با مشاوران مجموعه دانتل کو مشورت نمایید. 

 

انتخاب رشته هنرستان نهم به دهم 

اولین مواجه نوجوانان با تصمیم گیری سرنوشت ساز در مقطع نهم می باشد آن ها باید رشته تحصیلی را متناسب با علاقه و استعداد خود انتخاب کرده و برای بقیه دوران تحصیل خود در آن رشته به ادامه تحصیل بپردازند. این تصمیم گیری سخت و پردغدغه است چراکه انتخاب رشته بر آینده نوجوانان تاثیر می گذارد. 

دانش آموزان علاوه بر انتخاب رشته های نظری می توانند انتخاب رشته هنرستان نهم به دهم را نیز انجام دهند و به تحصیل در رشته های فنی حرفه ای مشغول شوند. برخی از افراد در رشته های هنری و عملی استعداد ویژه ای دارند و با انتخاب‌رشته هنرستان شانس موفقیت بسیار بالایی در بزرگسالی خواهند داشت. انتخاب رشته هنرستان جزییاتی دارد که دانش آموزان و والدین باید از آن ها مطلع باشند.

 

شرایط انتخاب رشته هنرستان نهم به دهم 

دانش آموزانی که قصد ادامه تحصیل در هنرستان را دارند، برای انتخاب‌رشته باید شرایطی را داشته باشند. در غیر این صورت امکان ورود به رشته های هنرستان وجود نخواهد داشت یا اینکه بسیار سخت خواهد شد. شرایط انتخاب رشته هنرستان نهم به دهم به شرح موارد زیر می باشد. 

👈 دانش آموز باید نمره حداقل 10 را در درس ریاضی 1 کسب کرده باشد. 

‌👈 مجموع نمرات دروس ریاضی، علوم تجربی و حرفه و فن در سه سال متوسطه اول باید حداقل 30 باشد.

👈 نمره دروس مرتبط با رشته در متوسطه اول باید حداقل 120 باشد. 

‌👈 دانش آموز باید حداقل معدل 12 را کسب کرده باشد. 

انتخاب رشته هنرستان

 

معرفی هنرستان

رشته های هنرستان تمرکز بیشتری بر روی دروس عملی دارند و دروس تئوری از اهمیت کمتری برخوردار می باشند. دانش آموزانی که به کارهای عملی علاقه مند هستند در هنرستان موفق تر خواهند بود. به دانش آموزانی که در هنرستان تحصیل می کنند، هنر جو گفته می شود. 

در هنرستان رشته های تحصیلی در گروه های هنر، خدمات و صنعت و کشاورزی قرار می گیرند. دانش آموزان پس از تکمیل فرم های هدایت تحصیلی و ورود به هنرستان باید در کمیته های مستقر در خود هنرستان نیز شرکت کنند تا وضعیت آن ها ارزیابی شده و بهترین گروه و رشته فنی حرفه ای برای شان مشخص گردد. هر ساله با توجه به آینده شغلی و بازار کار رشته های فنی، برخی رشته ها به هنرستان اضافه شده و برخی دیگر نیز حذف می شوند. 

دانش آموزان فنی حرفه ای به صورت عملی آموزش می بینند و از این طریق برای بازار کار آماده می شوند. در فرایند انتخاب رشته هنرستان نهم به دهم عوامل مختلفی تاثیر گذار هستند که هر یک از آن ها با توجه به سهم خود در این روند در ادامه آورده شده اند. 

👈 نمره دانش آموز در آزمون های مشاوره های و هدایت تحصیلی 35 درصد

‌‌👈 نمره دانش آموز در دروس مرتبط با انتخاب رشته هنرستان 35 درصد

👈 علاقه دانش آموزان 10 درصد

‌👈 نظر مشاور تحصیلی 10 درصد

‌👈 نظر معلم های دانش آموز 10 درصد

👈 نظر والدین 5 درصد

 

رشته های انتخاب رشته هنرستان نهم به دهم 

در هنگام انتخاب رشته هنرستان دانش آموزان می توانند یکی از رشته های تحصیلی فنی حرفه ای در یکی از زیر گروه ها را انتخاب نمایند. انواع رشته های تحصیلی هنرستان در گروه های مختلف به شرح موارد زیر می باشد. 

 

کشاورزی

رشته های فنی حرفه ای هنرستان در گروه خدمات به شرح زیر هستند.

ماشین های کشاورزی صنایع غذایی
امور دامی امور زراعی
امور باغی

 

صنعت

برخی از رشته های فنی حرفه ای برای انتخاب رشته هنرستان نهم به دهم در گروه صنعت به شرح موارد زیر هستند.

رشته های مکانیک صنایع فلزی، صنایع چوب و مبلمان و ابزار، مکاترونیک، ماشین ابزار و مکانیک خودرو
رشته های برق و رایانه الکترونیک، الکترونیک و مخابرات دریایی، شبکه و نرم افزار رایانه و الکتروتکنیک
رشته های مواد و فرآوری صنایع نساجی، سرامیک، متالوژی و معدن و صنایع شیمیایی
رشته های معماری ساختمان معماری
رشته های تعمیر و نگهداری ماشین آلات دریایی مکانیک موتورهای دریایی

 

هنر

رشته های فنی حرفه ای برای انتخاب رشته هنرستان نهم به دهم در گروه هنر به شرح زیر می باشد.

معماری داخلی گرافیک
فتوگرافیک نقاشی
طراحی و دوخت صنایع دستی
سینما تولید برنامه تلویزیونی
نقشه کشی معماری نمایش
نوازندگی سازهای ایرانی نوازندگی سازهای جهانی
انیمیشن و پویانمایی

رشته طراحی دوخت تنها به هنرستان های دخترانه اختصاص دارد. تمامی رشته های فوق نیز در همه هنرستان ها ارائه نمی شود و دانش آموزان قبل ثبت نام باید از ارائه رشته مورد نظر خود در هنرستان مطمئن شوند.

 

مدیریت و خدمات

برخی از رشته های فنی حرفه ای هنرستان در گروه مدیریت و خدمات به شرح موارد زیر می باشد.

رشته زیر مجموعه
رشته های گروه بازرگانی و امور اداری حسابداری
رشته های گروه سلامت تربیت کودک و تربیت بدنی
رشته های گروه خدمات ناوبری و حمل و نقل

نکته: رشته کودک یاری نیز جر رشته های این دسته است اما تنها به هنرستان های دخترانه اختصاص دارد.

 

آزمون های مناسب برای شناسایی علاقه و استعداد دانش آموزان

همانطور که گفته شد انتخاب رشته یکی از مهم ترین تصمیمات در مسیر تحصیل دانش آموزان می باشد و به همین دلیل باید به درستی در مورد آن تصمیم گیری شود. برای سنجش رغبت و استعداد دانش آموزان آزمون هایی وجود دارد که با استفاده از آن ها می توان تا اطمینان از درستی تصمیم را تا حد زیادی افزایش داد. 

اولین تست همان فرم های هدایت تحصیلی است که تمامی دانش آموزان در زمان انتخاب رشته باید آن را تکمیل کنند. با شرکت در این آزمون ها و پاسخگویی دقیق به سوالات می توانید تا حد زیادی از علاقه و استعداد خود مطلع شوید. تست هالند و تست نئو از انواع آزمون های شخصیت شناسی هستند که تیپ های شخصیتی و جنبه های مختلف شخصیت را مورد بررسی قرار می دهد. برای انجام این تست ها و اطمینان از موفقیت پس از انتخاب رشته هنرستان نهم به دهم می توانید با مشاوران تحصیلی دانتل کو مشورت نمایید. 

جهت عضویت درکانال اطلاع رسانی و آخرین اخبار در تلگرام بر روی تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” جست و جو و عضو شوید.

 

مشاوره انتخاب رشته هنرستان نهم به دهم 

دانش آموزانی که به کارهای عملی و هنری علاقه مند هستند و در این زمینه مهارت دارند، می توانند پس از انجام تست های هدایت تحصیلی و شخصیت شناسی اقدام به انتخاب رشته کنند. رشته های فنی حرفه ای هنرستان در چند گروه شامل هنر، کشاورزی، صنعت و مدیریت و خدمات قرار می گیرند. 

چنانچه هرگونه سوال و یا ابهامی در زمینه انتخاب رشته هنرستان نهم به دهم برای تان وجود دارد، می توانید با مشاوران تحصیلی صحبت کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری تان کنند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب رشته هنرستان نهم به دهم می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. انتخاب رشته هنرستان نهم به دهم چه شرایطی دارد؟

    در متن مقاله به شرایط انتخاب رشته به طور کامل پرداخته شده است. 

  2. رشته های هنرستان کدامند؟

    رشته های فنی حرفه ای هنرستان در گروه های هنر، کشاورزی، صنعت و مدیریت و خدمات قرار می گیرند که در متن به صورت کامل توضیح داده شده است. 

  3. آیا نظر والدین نیز در روند انتخاب رشته تاثیر گذار است؟

    بله 5 درصد از عوامل تعیین کننده انتخاب رشته به نظر والدین اختصاص دارد. 

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره